21 Nisan 2020 Salı





COĞRAFYA KADER MİDİR?
Zeytinyağının Kaderi


                                                       Hazal Güngör




Fikirlerinin ardındaki güç de coğrafyadır, fikirlerinin üstündeki  yük de coğrafyadır.Coğrafya başkasının koyduğu yanlış sınırlardaysan kaderindir ancak sınırlarını kendin koyacak kadar akıllıysan kader değildir.
Bunu Erkin Şahingöz basit bir şekilde’’ eğer zeytin yağı satıyorsan coğrafya kaderindir anca hikâyesi olan bir zeytinyağı satıyorsan coğrafya kader değildir.’’diyerek açıklamıştır. Ben de bunu size daha ayrıntılı bir biçimde açıklamak istiyorum: Tarihe baktığımızda birçok olay var ve bunların ardından gelen etkileri; bunu en çok etkileyen durum ise yine coğrafya.Yani aslında coğrafya bütünüyle tarihe bir etkendir.
Örnek verecek olursak Avrupa’da kiliselerin hâkimiyeti insanların cehaletinin artmasına yol açmıştı. İnsanların tek sınırı ya da hedefi, kilisenin doğru bulduğu yoldu.                                            
Daha sonra coğrafi keşifler oldu ve ardından rönesansı, reformu, aydınlanma çağını getirdi. Belki de çoğu Türkün olmak istediği Avrupa’da bunlar gerçekleşti ve bu kadar geliştiler Dünyanın en büyük zeytinyağı fabrikasının bulunduğu İtalya’daki zeytinyağının işte bir hikayesi var. Bir zeytinyağının ardında bile Rönesans var, reform var, Galileo var… İnsanlar belki de bu hareketlenmeler öncesinde çok cahildi, çok acılar çekti bu cahilliklerinden. Eğer yine kilisenin sınırlarında kalsalardı belki de bir değişiklik olmayacaktı. Aklına gelen fikirden ötürü akıllarını alacaklardı, asılacaklardı. Ancak sınırlarını aştılar ve yollarını doğru yöne bağladılar.
Başkasının koyduğu sınıra bağlı kaldıysan daha ötesini göremezsin zaten. İşte bu yüzden de coğrafyana bile kader dersin çünkü bir çaban, bir hikayen yoktur.
Yani coğrafya kader değil, coğrafya geride kalan hikâyenin bir bölümüdür demek daha uygundur.
Anahtar Kelimeler: fikir, hikaye, sınır, tarih


         FATE OF OLIVE OIL

The power behind your ideas is also geography, and the burden on your ideas is geography.
  Erkin Şahingöz explained this simply by saying, "If you are selling olive oil, geography is destiny, but if you are selling olive oil with a story, then geography is not destiny." ; The situation that affects this the most is again to the geography. If we give an example, the domination of churches in Europe caused the ignorance of people to increase.
Then there were geographical discoveries, and then it brought the era of renaissance, reform, enlightenment, perhaps in Europe, where most Turks wanted to be, and they developed so much. There are people… Maybe they were so ignorant before this mobilization, they suffered a lot because of their ignorance. If they had stayed at the borders of the church, they would not have changed.
  If you adhere to the limit set by someone else, you will not be able to see any more. That's why, even geography is destiny because you have no effort, no story.
In other words, geography is not destiny, but geography is a part of the story left be
Keywords: Idea, story, boundary, history




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yeni Hayat İrem Deniz Aslan Sanat insanların hayatlarını etkileyen önemli olayları duygularla birleştirir. Sonuc...