Kültür
Bölgeleri ve Türk Kültürü
Azra Hilal
Demirci
Nazlı Nesibe
Kılıçoğlu
Şevval Sude
Çeliker
Latincede “Kültür”, tarım anlamına gelir. Cultura sözcüğünün türediği kök sözcük,
tarım yapmak, ekip biçmek, özenerek bakmak gibi anlamlara gelen colere sözcüğüdür. Tarih boyunca, kültür
kavramına birçok anlam yüklenmiştir. Kültürün sosyal antropoloji, kültür
felsefesi, sosyoloji ve etnoloji gibi birçok sosyal bilimin derinlemesine
incelediği bir kavram olması da kelimenin kapsayıcılığının ve anlam çokluğunun
göstergesidir. Türk Dil Kurumu’nun sözlüğünde kültür kavramı “Tarihsel,
toplumsal gelişme süreci içinde yaratılan bütün maddi ve manevi değerler ile
bunların yaratmada, sonraki nesillere iletmede kullanılan, insanın ve doğal
toplumsal çevresine egemenliğin ölçüsünü gösteren araçların bütünü, hars, ekin”
şeklinde tanımlanmaktadır.
Farklı tanımlar olmasına karşın bütün tanımlamaların
ortak noktası kültürün insan ürünü olduğu vurgusudur. Tarihi süreçte sosyolojik
açıdan oldukça önem kazanmış ve temelde insanın insanla ve doğayla ilişkisine
dayandırılmış kültür kavramını “bir toplumu niteleyen ögelerin, toplumun duyuş
ve düşünüş birliğini sağlayan davranışların, düşünce ve sanat ürünlerinin tümü”
şeklinde tanımlamak uygun olur.
Bir toplumun tarihteki bütün birikimine dayandırılan
kültür haliyle birçok unsurdan oluşmakta ve bu unsurlar da somut ve soyut
olarak iki gruba ayrılmaktadır. Maddi (somut) unsurlara coğrafi konum,
simgeler, doğal ortam özellikleri; manevi (soyut) unsurlara ise dil, din ve
inanç, ahlak kuralları, örf ve adetler, komşu kültürler, dünya görüşü ve hukuk
kuralları örnek verilebilir. Kültürü oluşturan unsurların o kültüre sahip
insanlara bıraktığı değerlere de kültürel miras denir. Kültürün en önemli
niteliklerinden biri de dinamik yapısıdır. Bunun sonucunda kültürel miras
nesiller tarafından yaşanarak ve tecrübe edilerek öğrenilirken aynı zamanda
değişime de uğrar.
Kültürel mirasın
oluşmasında etken rol oynayan somut ve soyut değerlerin her biri esas alınarak
farklı bir kültür bölgesi oluşturulabilir ve göz önünde bulundurulan kriter
değiştikçe sınırlar da değişir. Fakat yine de tek bir unsura bağlı olarak
oluşturulan kültür bölgelerinin de sınırları kesin olarak tayin edilemez.
Unsurların bu kadar
çeşitli ve değişken olması yeryüzünde birbirinden farklı birçok kültürel
mirasın ve kültür bölgesinin oluşmasına yol açmıştır. Ve dünya tarihi boyunca
birçok coğrafyada farklı farklı kültürler dallanıp budaklanmıştır, kültürler
birbiriyle etkileştikçe zenginleşmiştir. Hatta aynı kültüre sahip olan insanlar
arasında bile çok farklı düşünce iklimleriyle de karşı karşıya kalınabilir. Bu
zenginliğe kültürel çeşitlilik de denir. Kültürel çeşitlilik dünyanın daha
yaşanılabilir ve keşfedilebilir bir yer olması bakımından çok önemlidir.
Kültürel çeşitliliği
sağlayan öğelerden biri de Türk kültürüdür. Dünya tarihinin en eski
kültürlerinden biri olan Türk kültürünün kültür ocağı Orta Asya'dır. Orta
Asya'nın iklim koşullarına bağlı olarak Türklerin düşünceleri, örf ve âdetleri,
inançları şekillenmiştir. Türk toplumunda kadın ve erkeğin eşit olduğu,
askerliğin ayrı bir meslek olmadığı ve toplumdaki her bireyin savaşçı bir ruha
sahip olduğu görülmektedir. Toplum düzenleri yazılı olmayan kurallarla/töre ile
sağlanmaya çalışılmıştır. Çünkü Orta Asya Türk kültüründe çeşitli çevresel
etkenler (iklim koşulları, bitki örtüsü) konargöçer yaşam tarzını ve
dolayısıyla hayvancılığı beraberinde getirmiştir. "Bozkır kültürü"
olarak da adlandırılan Türk kültüründe at, demir, çadırın vs. önemi büyüktür.
Göçebe yaşam tarzı hürriyet duygusunu daima canlı tutsa da Türkler, farklı
medeniyetlerle kaynaşıp birtakım kültürlerden etkilenmiş ve bazılarını da
etkilemiştir.
Türk kültürü ortaya
çıktığı ilk bölgede Çin, Tibet ve Hint kültürüyle komşu olmuştur. Daha
sonrasında konargöçer bir yaşam tarzına sahip olan Türklerin bir kısmı bugün
bulunduğumuz coğrafyaya gelmişlerdir. Anadolu'da yerleşik hayata geçmeye
başlayan Türkler, batısında bulunan Yunan kültürü, doğusunda bulunan Pers
kültürü ve İslam kültürü ile iç içe yaşamışlardır.
Türk kültürünün bu
etkileşimlerinin sonuçlarını en çok somut ve soyut kültürel miraslarımızda
görmekteyiz. Başlıca somut miras olarak mimari yapılarımızı düşünebiliriz;
Safranbolu Evleri (Karabük), Efes Açık Hava Müzesi (İzmir) veya Topkapı
Sarayı’nı (İstanbul) örnek verebiliriz. Soyut kültürel miraslarımıza ise
aklımıza gelen birçok şey girer ve asıl koruması ve yaşatılması zor olan da
budur. Türk kahvesi, meddahlık, aşıklık geleneği, Nevruz, Hıdırellez, ebru ve
çini sanatı bunlara örnek verilebilir.
Regions
of CultureandTurkishCulture
"Culture" in Latin meansagriculture.TherootwordderivedfromthewordCulture is thewordcolore, whichmeansagriculture, cultivation,
carefulcare.Throughouthistory, manymeaningshavebeenattachedtotheconcept of
culture.Thefactthatculture is an in-depthstudy of manysocialsciencessuch as
socialanthropology, culturalphilosophy, sociologyandethnology is an indicator
of theinclusivenessandmultiplicity of theword.Inthedictionary of theTurkish
Language Association, theconcept of culture is defined as
"Allmaterialandspiritualvalues created in theprocess of
socialdevelopment, andthetoolsusedtocreatethem, conveythemtothenextgenerations,
showthemeasure of sovereigntytothehumanandnaturalsocialenvironment, hars,
crop".
Althoughtherearedifferentdefinitions, thecommonpoint
of alldefinitions is theemphasisthatculture is a humanproduct. It is
appropriateto define theconcept of culture, which has gained a lot of
sociologicalimportance in thehistoricalprocessand is basicallybased on
therelationship of manwithhumanandnature, explained as "all of
theelementsthatcharacterize a society, thebehaviors, thoughtand art
productsthatprovidetheunityandthoughtunity of society".
Theculture, which is based on thewholeaccumulation
of a society in history, consists of
manyelementsandtheseelementsaredividedintotwogroups as concreteandabstract. Geographicallocation,
symbols, naturalenvironmentfeaturestomaterial (concrete) elements can be given
as examplesof ; spiritual (abstract) elements can be given as examples of language,
religionandbelief, moral rules, customsandcustoms, neighboringcultures,
worldviewand legal
rules.Theculturalheritagethattheelementsthatmakeupthecultureleavetopeoplewiththatculture
is calledculturalheritage.One of themostimportantqualities of culture is
itsdynamicstructure. As a result, whileculturalheritage is
learnedbylivingandexperiencedbygenerations, it alsoundergoeschange.
A differentculturalregion can be createdbased on
each of theconcreteandabstractvalues thatplay an important role in theformation
of culturalheritage, andthelimitschange as thecriterionconsideredchanges.However,
theboundaries of theculturalregionsformedbased on a single element cannot be
determinedprecisely.
Thefactthattheelementsaresodiverseandvaried has
ledtotheformation of manyculturalheritagesandculturalsites on earth.
Andthroughouttheworldhistory, differentcultureshavebeenbranchedandbranched in
manygeographies, andthecultureshavebeenenriched as theyinteractwitheachother.
Evenamongpeoplewiththesameculture, manydifferentclimate of thought can be
encountered. Thiswealth is alsocalledculturaldiversity. Culturaldiversity is
veryimportant in thattheworld is a morelivableanddiscoverableplace.
One of theelementsthatprovideculturaldiversity is
Turkishculture. Theculturequarry of Turkishculture, one of theoldestcultures in
theworldhistory, is Central Asia. Depending on theclimaticconditions of Central
Asia, thethoughts, customs, andbeliefs of theTurkswereshaped. It is seenthat
men andwomenareequal in Turkishsociety, military service is not a
separateprofessionandeveryindividual in thesociety has a fightingspirit.
Communityorder has beentriedto be providedbyunwrittenrules / custom. Because,
variousenvironmentalfactors (climaticconditions, vegetation) in the Central
AsianTurkishculturebroughtthenomadlifestyleandconsequentlyanimalhusbandry.
Alsoknown as "steppeculture" in Turkishculture, horses, iron, tents,
etc. is of greatimportance. Althoughthenomadiclifestyle has alwayskeptthe sense
of freedomalive, theTurksfusedwithdifferentcivilizationsandwereinfluencedbysomeculturesandsome
of them.
InthefirstregionwhereTurkishcultureemerged,
ChinabecameneighborwithTibetanandIndianculture. Later, some of theTurks, who
had a nomadlifestyle, cametothegeographyweare in today. Turkswhostartedtolive in
Anatolia lived in harmonywithGreekculture in thewest, Persianculture in
theeastandIslamicculture.
Weseetheresults of theseinteractions of
Turkishculturemostly in ourconcreteandabstractculturalheritage. As the main
tangibleheritage, we can think of ourarchitecturalstructures; We can
giveexamples of Safranbolu Houses (Karabük), Ephesus Open AirMuseum (İzmir) or
Topkapı Palace (Istanbul). Manythingscometoourmind in
ourabstractculturalheritageandthis is what is difficulttomaintainandkeepalive. Turkishcoffee,
arts of the meddah, publicstorytellers; Âşıklık (minstrelsy) tradition, Navruz,
springcelebration, Hıdrellez marblingandtile art can be given as examples.